onsdag den 19. november 2008

Hvad siger medierne om Arto?

Først og fremmest er jeg målløs..... Jeg søger på infomedia på artikler omhandlende Arto, det er jo helt vanvittigt. Da jeg nåede ca. 3 mdr. tilbage i tiden var jeg allerede oppe på over 50 artikler.

Jeg må sige at Ekstra Bladet er "vild og blodig" når det omhandler forfærdeligheder på Arto.
Hovedparten af hvad der skrives om er pædofili, sex og mobning. - ikke ret meget positivt.
Ind i mellem er der så en erhverspraktikant fra en skole der har skrevet en artikel med positiv konklusion, men de forsvinder lidt i mængden af alt det andet.
Jeg har også lagt mærke til en sag fra Fyn, hvor politiet benytter Arto til at opklare en forbrydelse. Det virker på mig som et signal om at politiet også søger informationer de steder, hvor de unge færdes, hvilket på en mor til to kommende teenagere som mig virker betryggende.
Jeg tror desværre at det tit er overskrifterne der sælger aviserne og jo mere farverige og forargende de er jo bedre sælger de.
Ekstra Bladet forsøger så ind i mellem at inddrage Mimi Jacobsen fra Red Barnet for virkelig at få noget pondus bag artiklerne. Mit spørgsmål er jo så om hun inden hun kommenterer på de enkelte sager har undersøgt om der er hold i påstandene?
Jeg har jo ikke undersøgt det og forholder mig negativt til Ekstra Bladet i dette indlæg, men det er så min egen personlige intuition og som blogejer kan jeg jo heldigvis skrive næsten alt hvad jeg lyster...............
Det må ikke være nemt at være politiker el. lign der hele tiden skal tage stilling til hvad som helst og stadig have styr på alle detaljer.......

Kan godt forstå at udtrykket: Ingen kommentar på nuværende tidspunkt" bliver benyttet ofte.

Hvis man skulle overføre det til vores pædagogiske arbejde er det vigtigt at man eks. ved udsatte børn har styr på fakta og ikke handler ud fra følelser alene. Når Bourdieu taler om Doxa skal man som pædagog passe på ikke at være i et rum, hvor alle i frokoststuen er enige, men begynde at stille ? til den pædagogik, eller mangel på, man ønsker.
Eks. Hvis et barn altid kommer uden regntøj og er møgbeskidt, istedet for at tale om dårlige forældre der har for travlt , kunne man tale om hvad vi i institutionen kunne gøre her og nu for barnet for at det oplever en positiv hverdag. Kunne man evt. have et ekstra sæt regntøj? Værre er problemet ikke.
Kan i følge mig derude???

2 kommentarer:

Helen sagde ...

Hej Rikke

Ja - jeg kan i alle tilfælde følge dig: Det er fornuftgigt som pædagog at være med til at løse problemer i stedet for at skabe flere :-)

naturegrau sagde ...

hej rikke
du har en utrolig spænende måde at skrive på, jeg læser gerne hvad du skriver! jeg kan også kun nigge bekræftende når du skrive det med at vi skal finde løsninger, det er jo barnet som det handler om, og ikke ders forældre.
hilsen nadja