søndag den 9. november 2008

Mediekultur

(Dansk, kultur og kommunikation, et pædagogisk perspektiv: Mogens Sørensen)


Ref. af mediekultur s. 308-330 af Helen Arvad Clemensen og Lis Faurholt

Helen Arvad Clemensen og Lis Faurholt vil i deres kap. om mediekultur prøve at professionalisere de holdninger pædagoger har til børns og unges mediebrug, samt det arbejde de udfører i med medier i deres profession.

Mediekonvergens[1]

For bare 50 år siden havde danskere kun 1 tv kanal og 2 radiokanaler. Man lyttede til Giro 413 om søndagen og gaderne var tomme når Leif Panduros dramaer blev vist på tv. Sådan er det ikke mere. I dag ser far sport, mor ser Nynne og på børneværelset står tv´et på MTV mens computeren er logget på Arto eller Warcraft suppleret med skype eller Messenger.
Medierne er mangfoldig idag, og er ikke kun koblet til hjemmet, men vi bærer det med os over alt, og vi er ikke længere afhængig af tid og sted.
Den største forandring er det paradigmeskifte der er sket i forholdet mellem afsender og modtager.
Medierne er blevet interaktive og brugerne er medproducenter af indholdet.

Mediepanikker

Børn og unge er dem der hurtigst tager nye medier til sig, og hver gang et nyt medie er dukket op, er der derfor opstået bekymring blandt de voksne.
Der har altid været mediepanik om filmen, tegneserierne, videoer og computerspil, og for tiden er det børnefælles skabet Arto der panikkes over.

Mens vi voksne ikke ligger under for effektteoriens direkte transport, anvendes teorien ikke desto mindre ofte i forklaringen på unges adfærd. Når en ung skyder og dræber skolekammerater, forklares det ofte som effekten af voldelige computerspil og film. Årsagen til at der mod bedrevidende gribes til en effektteoretisk forklaring er formentlig den at samfundet og forældrene undgår at bære ansvaret.

Det er desuden bekymrende at debatten udelukkende synes at omhandle beskyttelse af børnene, hvilket kun er den ene af de 3 rettigheder børn har iflg. FN´s børnerettighedskonvention.
De 2 andre rettigheder, ytringsfrihed og udøvelsen af denne.

Barnet skal have ytringsfrihed, denne ret omfatter frihed til uanset territoriale grænser at søge, modtage og videre give oplysninger og tanker af enhver art, enten mundtlig skriftlig eller på tryl i form af kunst eller gennem hvilken som helst anden udtryksmåde barnet måtte vælge.

2. Udøvelsen af denne ret kan underkastes visse begrænsninger, men kun sådanne som følger af lovgivningen, og som er nødvendige: (a) af hensyn til andres rettigheder eller omdømme;(b) til beskyttelse af national sikkerhed, offentlig orden, folkesundhed eller sædelighed
(Red Barnet: FN´s Konvention om Barnets Rettigheder)[2]
Børn unge og medier

Computerspil som skyde spil dømmes ofte af voksne som useriøse ,men disse spil er spil hvor det er det sociale, der er det vigtigste, da der ikke anvendes mentale ressourcer til selv spillet ,men man kan fokusere på fællesskabet.

(Jessen 2005) Børn er stadig mere samen med jævnaldrende og voksne og stadig mindre sammen med børn i andre aldersgrupper. Det er i virkeligheden et radikalt kulturhistorisk brud, som vi endnu ikke kender de fulde konsekvenser af. Så langt vi kan se tilbage i menneskehedens historie, har ældre børn haft en central rolle for yngre børn, og børneflokken har altid været af stor betydning for børns mulighed for at indleve sig i den kultur de vokser op i.

En af kvaliteterne ved internetbaserede fællesskaber er netop at børn kan deltage på tværs af hinandens aldersgrupper og ikke mindst iagttage ældre børns aktiviteter. De voksne skal respektere og ikke overvåge børnenes aktiviteter, dermed ikke sagt der skal opstå en laissez-faire holdning til børnenes færden på nettet, men i stedet informere om hvordan man færdes sikkert.
Pædagogernes opgave i forhold til computerspil er andet end at holde styr på ’tur og tid’.
Det er vigtigt at pædagogen har forståelsen for legeværdien i et computerspil, og forståelsen for at en halv time ikke er tilstrækkelig.
Pædagogens vigtigste opgave ligger i at sikre en kreativ anvendelse af computeren og så bevæger vi os ind i kulturområdet med børnene, hvor den voksnes deltagelse er den altafgørende for at aktiviteten finder sted. Overlades de til sig selv så vil de næppe eksperimentere med egne fortællinger, fotos, lyd og musik.
Pædagogen må være aktiv producent af indhold på nettet, dels for at sikre lige vilkår for børnene, dels for at sikre alle bliver aktive og kreative computer og internetbrugere.

Da egne erfaringer og oplevelser er grundlag for en kvalificeret indsats vil der her blive gennemgået nogle få introduktioner til tilgængelige medier. 1) Flickr (egne fotos på nettet), 2) Delicious (dit online bibliotek), 3) Bloglines (dit personlige nyhedslæser), 4) blogs (personlig side på nettet).

Delicious[3]: sociale bogmærker:
Man kan dele bogmærker med andre personer og der er adgang til personlige bogmærker fra computere over hele verden. Man skal tilmelde sig og så kan man dermed installere et ikon I værktøjslinien i eks. Explorer. Når man ønsker at gemme en internet adresse klikkes på ikonet, og adressen gemmes I den personlige del.icio.us. Ved hvert link kan man se, hvem der ellers linker til samme side, og derved får man mulighed for at se adresserne som disse personer har gemt I del.icio.us. Adresserne kan tildeles ”tags”, hvilket kategoriserer linket.

Flickr[4]: et fotofællesskab på internettet:
Ved Flickr er der fokus på at dele billeder, dog kan man stadig gøre dem personlige, men det er de færreste der vælger dette. Billederne fra Flickr kan trækkes ind på en webside eller de kan sendes direkte til en blog. Også ved Flickr skal man tildele sine billeder ”tags”.

Weblogs (blog)

En blog skal opdateres jævnligt og indeholder som regel korte tekster. Man kan kommentere på indlæg i en blog og det gør derfor bloggen til et fællesskab med andre. Man kan linke til andre blogs el. interessante steder på nettet. Der er forskellige genrer, så der foreslås at man overvejer følgende inden man går i gang med at ”blogge”:
Hvad er dit formål med bloggen?
Skal det være et dagbogs-/logbogslignende indhold?
Eller et indhold af mere tematisk art?
Skal det være en personlig individuel blog?
Eller kollektiv blog, som du skriver sammen med andre?

Til studiebrug anbefales at gøre bloggen personlig, da man på den måde føler et ejerskab over bloggen, hvilket vil være en motivations faktor.
Som studerende vil det at Blogge være en refleksion over, hvordan den teoretiske viden man tilegner sig, udvikler sig personligt bliver synlig over for sig selv og andre.
Man kan blogge flere steder, men der anbefales at bruge Blogger der er ejet af Google og derfor er under konstant udvikling.

Bloglines[5]: nyhedslæser:

Ens egen nyhedsservice der overvåger alt lige fra Flickr til webblogs og websider. Den holder øje med når der sker noget nyt, nyheden bliver i nyhedslæseren indtil det passer dig at læse den. Når indlægget er læst forsvinder det fra nyhedslæseren. På denne måde slipper man for at gå forgæves.

Når man uploader fotos, billeder og tekster fra internettet er det vigtigt at kende til ophavsretten.

§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten det fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.

§2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at fremstile eksemplarer af det og ed at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur eller kunstart eller i anden teknik (bekendtgørelsen af lov om ophavsret, 2006).

Hvis man tildeler sine fotos, musik eller tekst Creative Commons licens, afgiver man ikke ophavsretten, men kan tillade andre at arbejde videre med værket eller bruge det på egen blog.




[1] Konvergens betyder ifølge Gyldendals Fremmedordbog ”To liniers retning mod det samme punkt”. At konvergere betyder ”at løbe sammen, at være rettet mod det samme punkt”.
[2] http://www.redbarnet.dk/Default.aspx?ID=212




[3] http://del.icio.us/

[4] http://www.flickr.com/


[5] http://www.bloglines.com/

Ingen kommentarer: